Το πεδίο έρευνας και
πρακτικής του μαθήματος είναι η πόλη. Διαπνέεται από μια κριτική
προσέγγιση των εννοιών του χάρτη και της χαρτογράφησης τα οποία δεν νοούνται ως
εργαλεία εντοπισμού και εγγραφής στον κόσμο αλλά ως εργαλεία
απεδαφοποίησης που αντανακλούν την αλλαγή στις σχέσεις τους με την έννοια
του εδάφους. Η συστατική υποκειμενικότητα του χάρτη, η
χαρτογραφική όσμωση μεταξύ φυσικού και τεχνητού, η μετατροπή του περιβάλλοντος
σε μια μετα-χαρτογραφία, το αδύνατο της χαρτογράφησης, παράγουν στρατηγικές
«αποχαρτογράφησης» της πόλης που οι φοιτητές καλούνται να επινοήσουν και να
εφαρμόσουν στην πράξη. Η διδασκαλία
βασίζεται σε μια κριτική του μοντέρνου έργου τέχνης που εστιάζει σε μια
οντολογία του μέσου, σε μια εισαγωγή μεθόδων και στρατηγικών στο εικαστικό έργο
από την αρχιτεκτονική και σε μια διαλεκτική του τόπου και του μη τόπου.
Στο εαρινό εξάμηνο 2017-18 θα συζητηθεί κυρίως η μετατόπιση των εννοιών του τόπου και του έργου τέχνης
στο έργο εικαστικών καλλιτεχνών από το 1960 και μετά. Θα γίνουν πολλές αναφορές
στην ιστορία της σύγχρονης τέχνης και κάποιες αναφορές στη θεωρία. Συγκεκριμένα
θα συζητηθούν τα παρακάτω:
- η έννοια του non-site και της
"απο-αρχιτεκτόνισης" στον Robert Smithson
-η έννοια της Αναρχιτετονικής στον Gordon Matta Clark
-Τέχνη και αρχιτεκτονική στον Dan Graham
-η
διεύρυνση του καλλιτεχνικού μέσου στην σύγχρονη τέχνη
-η έννοια
του any space whatever στον Deleuze και του μη-τόπου στον Marc Auge
-η αστική
περιπλάνηση, οι ψυχογεωγραφικες πρακτικές και οι οδοιπορικές επιτελέσεις, απο τους
σουρεαλιστες και τους καταστασιακους εως σήμερα.
-η ιδιοσυγκρασιακή
χρήση του χάρτη σε σύγχρονους εικαστικούς καλλιτέχνες
Το παραπάνω υλικό θα αποτελέσει το έναυσμα για την παραγωγή
ενός διαφορετικού, αιρετικού χάρτη της Θεσσαλονίκης, διαστάσεων τουλάχιστον Α1.
Ο χάρτης μπορεί να είναι χειροποίητος ή εκτυπωμένος, δυσδιάστατος ή να
περιλαμβάνει τρισδιάστατα στοιχεία. Μπορεί να είναι σχεδιασμένος, ζωγραφισμένος,
κεντημένος, υφαντός, κολάζ, τυπωμένος, διαγραμματικός, τοπιογραφικός, τελείως
αφηρημένος, συμβολικός, σε μικτή τεχνική. Μπορεί να συνιστά μια επέμβαση και να
σχολιάζει έναν παλαιότερο χάρτη. Οι όποιες
άλλες "χαρτογραφήσεις" προκύψουν (δηλαδή τα δημιουργικά και ερευνητικά
στάδια της διαδικασίας) θα λειτουργήσουν
υπομνηματικά στον κύριο χάρτη.
Επιπλέον, αντλώντας από την παρακάτω λίστα καλλιτεχνών,
οι φοιτητές θα επιλέξουν τρία παραδείγματα εικαστικών καλλιτεχνών ή
αρχιτεκτόνων που δουλεύουν με τον χάρτη και την χαρτογράφηση και θα
παρουσιάσουν την ερευνά τους στο εργαστήριο. Η παρουσίαση θα γίνει μέχρι την Τρίτη
24 Απριλίου.
Λίστα
καλλιτεχνών
Alighiero e Boetti
Jasper Jones
Carl Cheng
Anette Lemieux
Mona Hatoum
Eric Fisher
Kathy
Prendergast
Χρύσα Ρωμανού
Guillermo Cuitca
Guillermo Cuitca
Peter
Greenaway
Stanley
Brown
Robert Venturi and Denise Scott Brown (map of Las Vegas Strip)
Robert Venturi and Denise Scott Brown (map of Las Vegas Strip)
Guy
Debord
Julie
Mehretu
Gianbatista
Nolli
Rita Donagh
Rita Donagh
Giovani
Battista Piranesi
Ralph Rumney
Clare Palmier
Clare Palmier
Francys
Alys
Eric
Elligsen
Adolf Wolfli
Joyce Kozloff
Daniel Zeller
Nancy Graves
Adolf Wolfli
Joyce Kozloff
Daniel Zeller
Nancy Graves
Sohei
Nishino
Chris
Kenny
Mathew
Picton
Mathew
Cusick
Dominic McGill
Dominic McGill
Armelle
Caron
Diana Cooper
Diana Cooper
Shanon
Rankin
Web
Urbanist
Nikki Rosato
Joao Lauro Fonte
Abigail Daker
Franc Magnotta
Susan Hiller
Chris Wilson
Jane Bush
Franc Magnotta
Susan Hiller
Chris Wilson
Jane Bush
R. Luke Dubois
Paula Scher
Howard Horowitz
Nancy
McCabe
Ramon Espantaleon
Elisabeth
Lecourt
Zero Per Zero
Susan Stockwell
Hamish
Fulton
Rebecca Forster
Rebecca Forster
Robert
Smithson
Stalker
Lab
Maya
Lin
Howard Horowitz
Alberto
Duman
Jessica Rankin
Rebecca Solnit
Ingo Gunther
Paul Noble
Ed Fairburn
Christian Nold
Sophie Calle
Benjamin Sack
Jonathan Callan
Layla Curtis
Michael Drucks
Tania Kovats
Johan Eriksson
Tania Kovats
Johan Eriksson
Γενική βιβλιογραφία
- O’Rourke, Karen, Walking
and mapping, Artists as Cartographers, MIT Press, 2013
-Harmon,
Katharine, Map As Art, The:
Contemporary Artists Explore Cartography, Princeton Architectural Press, New
York, 2009
-Borges, Jorge Louis, On Exactitude in Science
-Harmon, K. (2003) You Are Here: Personal Geographies and Other Maps of the
Imagination, Princeton Architectural Press, New York
-Harzinski, K. (2010) From Here to There: A Curious Collection from the Hand Drawn
Map Association, Princeton Architectural Press, New York
Jacobs, F. (2009) Strange Maps: An Atlas of Cartographic Curiosities, Penguin, New
York-Borges, Jorge Louis, On Exactitude in Science
-Perec,
George, An Attempt at exhausting a Place
in Paris, 1982
-Καλαρά, Ν. Οι Χρονικές στρατηγικές στο έργο του Robert Smithson,
Διδακτορική διατριβή, Βόλος 2003
-Καλαρά, Ν. (επιμ) Robert Smithson, Τέσσερα Κείμενα,
Τοποβόρος, Αθήνα 2003
- Breton, André, Νάντια,
Υψιλον, 1981
-Benjamin, Walter, Σαρλ
Μπωντλαίρ, Ενας λυρικός στην ακμή του
καπιταλισμού, Αλεξάνδρεια 1994
-Ντε Σερτώ, Μισέλ, 1990 Επινοώντας την Καθημερινή Πρακτική, Η πολύτροπη τέχνη
του πράττειν Σμίλη, 2010 (σ. 243-306)
-
Solnit, Rebecca, Wanderlust, A History of
Walking, Penguin, 2000
- Sinclair, Iain, London Orbital, Penguin, 2003
-
Gros, Frédéric, 2009, Περπατώντας: Φιλοσοφία, Ποταμός, 2015
Βιβλιογραφία
στο Εύδοξος
-Simmel, Ritter,
Gombrich, Το τοπίο, Ποταμός, 2004
-Πούλος, Παναγιώτης, (επιμ.) Εννοιες
της Τέχνης τον 20ο αιώνα, 2006
-Σταυρακάκης, Γιάννης, Σταφυλάκης, Κωστής, (επιμ.), Το Πολιτικό στην Σύγχρονη Τέχνη,
Εκκρεμές, 2008
-Δημητρακάκη, Αντζελα, Τέχνη και Παγκοσμιοποίηση, Από το μεταμοντέρνο σημείο στη βιοπολιτική
αρένα, Εστία, 2013
2017-18_ SPRING SEMESTER
PROFESSOR: NADIA KALARA
The field of research and practice of the course is the city and it
is inspired by a critical approach of the concepts of map and mapping. These
are not conceived as tools for localization and inscription in the world but as
deterritorialization instruments that reflect the change in their relations
with the territory. The constitutive subjectivity of the map, the cartographic
osmosis between the natural and the artificial, the transformation of the
environment into a meta-cartography, the impossibility of mapping, produce
strategies of "unmapping" the city that the students are called upon
to invent and apply in practice. Teaching is based on a critique of the modern
artwork that focuses on the ontology of the medium, the introduction of methods
and strategies in the artwork from architecture and a dialectic of place and non-place.
During the spring semester 2017-18 we will mainly discuss the
shifting of the concepts of place and artwork in the work of visual artists
from 1960 onwards. There will be many references in the history of modern art
and some references concerning the theory. In particular, the following will be
discussed:
- The concept of “non-site”
and "De-architecturalization" in Robert Smithson
- The concept of
“Anarchitecture” in Gordon Matta Clark
- Art and architecture in
Dan Graham
- The expansion of the
artistic media in contemporary art
- The concept of “any
space whatever” in Deleuze and the “non-place” in Marc Auge
- Urban wandering,
psychogeographical practices and walking actions, from the Surrealists and
the Situationists to the present.
- The idiosyncratic use
of the map in contemporary visual artists.
The above material will be the motivation for the production of a
different, heretic map of Thessaloniki, at least A1 size. The map can be handmade
or printed, two-dimensional or it can include three-dimensional elements. It
can be designed, painted, embroidered, woven, collage, printed, diagrammatic, landscape-like,
totally abstract, symbolic or in mixed media. It may constitute an intervention
or comment on an older map. Any other "mappings" that arise (the
creative and research stages of the process) will function as a key to or
legend for the main map.
Furthermore, students have to choose three examples of visual
artists or architects who work with the map and mapping from the list below and
make a 15 minutes presentation in the classroom. The presentation will take
place by Tuesday, April 24th.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.